Praktijk

Wie gebruikt Big Data (toepassingen)?

Algemeen (ieder bedrijf/instelling)
Big Data wordt al op grote schaal toegepast, en kan dan ook gebruikt worden binnen elke organisatie. Voor vraagstukken binnen een organisatie kan vaak Big Data worden gebruikt voor een oplossing. Veel industrieën omarmen het concept dan ook, waaronder banken, onderwijs, overheden, gezondheidszorg, fabrieken en detailhandel. In de volgende afbeelding kunt u zien hoe Big Data naar voren komt binnen verschillende industrieën.

Bron: https://www.simplilearn.com/big-data-applications-in-industries-article

Banken
Met de grote hoeveelheden informatie die de banken binnenkrijgen van ontelbare bronnen, hebben ze gezocht naar innovatieve manier om deze te managen. Big Data wordt hier gebruikt om inzicht te krijgen in de data en om met geavanceerde analyses een voorsprong te krijgen op de concurrentie.

Onderwijs
Het onderwijs heeft baat bij het gebruik van Big Data omdat met de daarbij behorende analyses studenten kunnen worden geïdentificeerd die direct hulp nodig hebben. Zo kunnen ze een beter evaluatiesysteem creeëren.

Overheden
Big Data wordt binnen de overheden gebruikt om maatschappelijke problemen op te lossen. Bekende voorbeelden zijn het voorspellen van criminaliteit, of het sneller oplossen van files. Echter is privacy vaak een groot probleem voor overheden, waar Big Data ook een uitkomst in kan zijn.

Gezondheidszorg
Een recent voorbeeld is het elektronisch patiënten dossier in Nederland. Big Data zorgt ervoor dat gezondheidsinstanties gemakkelijk gevoelige data kunnen delen, om zo de beste zorg aan te kunnen bieden. Ook kunnen technieken zoals Machine Learning helpen om eerder een diagnose te stellen, en de vaak langdradige processen aanzienlijk te versnellen.

Fabrieken
Fabrieken willen hun processen zo optimaal mogelijk maken, en zoveel mogelijk kostenbesparing doorvoeren. Hiervoor gebruiken ze veelal sensoren om fouten op het juiste moment te ontdekken. Een andere toepassing is predictive maintenance, waar slijtage voorspeld kan worden en op het juiste moment onderhoud gepleegd kan worden.

Detailhandel
De klant is koning binnen de detailhandel, dus is het van belang om de klant zo goed mogelijk te begrijpen. Om erachter te komen hoe ze deze zo tevreden mogelijk houden, analyseren ze aankopen, managen ze hun voorraden, en voorkomen ze diefstal/fraude.